چهارشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۱

واکنشهای جهانی به انتخاب مجدد باراک اوباما به رياست‌جمهوری آمريکا

انتخاب مجدد باراک اوبا به ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از آمریکائیان و جهانیان را به رفع مشکلات اقتصادی، دوری از جنگ و رشد آموزش و پرورش، امیدوار ساخت

به گزارش رویترز، گرچه واکنش تهران نسبت به انتخابات دوباره اوباما آن گونه که پیش بینی می شد انتقادی بود و صادق لاریحانی، رییس قوه قضاییه، هشدار داد واشنگتن نباید در انتظار برقراری رابطه سریع با ایران باشد، اما علائمی وجود دارد که نشان می دهد رهبری ایران ادامه حضور اوباما را در کاخ سفید، بر رامنی ترجیح می دهد.
اسکات لوکاس، کارشناس ایران گفت : "رهبران ایران می دانند اوباما اسراییل را از حمله نظامی به ایران بازداشته است. آنها نمی دانستند با رامنی چه باید بکنند و کمی می ترسیدند." 

 امیدواریم، سیاست های جهانی آمریکا، بتواند به رفع خشونت و سرکوب مردم، آزادی زندانیان سیاسی، توقف اعدام ها، شناسائی و مجازات آمران و عاملان قتل هائی که در طی بیش از سه دهه در رژیم اسلامی رخ داده و روی کار آمدن حکومتی سکولار و دمکرات، بر پایه مفاد حقوق بشر، کمک مؤثری داشته باشد
به گزارش بی بی سی فارسی: انتخابات مجدد باراک اوباما به مقام رياست جمهوری آمريکا برای چهار سال آينده، واکنش های گسترده ای از سوی رهبران جهان به دنبال داشت و اين رهبران با تبريک اين پيروزی از آن به گرمی استقبال کردند.
ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، با ارسال پيامی برای باراک اوباما انتخاب وی را تبريک گفت.
ديميتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملين، به خبرگزاری های روسيه گفت که رييس جمهوری روسيه پيروزی آقای اوباما بر ميت رامنی را «بسيار مثبت» ارزيابی کرده است.
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، نيز گفته که مسکو به همکاری با باراک اوباما ادامه می دهد و آماده است «تا هر سطحی که دولت آمريکا خواهان آن باشد با آن کار کند.»
فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه، نيز روز چهارشنبه با ستايش از انتخاب مجدد باراک اوباما گفت که اين نتيجه به معنی آن است که ايالات متحده آمريکا به تعهدات جهانی خود متعهد خواهد بود.
وی اظهار داشت که پيروزی اوباما «يک بار ديگر مشارکت ما را برای بازگرداندن رشد اقتصادی به کشورهایمان، مقابله با بيکاری، و يافتن راه حل هايی که ما را تهديد می کند بويژه در خاورميانه، تقويت می کند.»
رييس جمهوری سوسياليست فرانسه پيروزی آقای اوباما را «لحظه ای مهم برای ايالات متحده و جهان» توصيف کرد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، هرمان ون رامپوی، رييس اتحاديه اروپا، فردريک راينفلد، نخست وزير سوئد و آندريوس کوبيلوس، نخست وزير ليتوانی از ديگر رهبران اروپايی بودند که با ارسال پيام های تبريک به باراک اوباما خواستار تقويت همکاری های اتحاديه اروپا و آمريکا در دوران رياست جمهوری وی شدند.
هو جين تائو، رييس جمهوری چين، و ون جيابائو، نخست وزير اين کشور، نيز به خاطر انتخاب مجدد باراک اوباما پيام های تبريکی برای او فرستادند.
هونگ لی، سخنگوی وزرات امور خارجه چين، با اعلام اين خبر گفت که نگاه چين به آينده است و به تلاش های خود برای پيشرفت جديد و بزرگتر در همکاری دو جانبه چين و آمريکا ادامه می دهد.
حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، هم روز چهارشنبه انتخاب مجدد باراک اوباما را تبريک گفت و ابراز اميدواری کرد که روابط دو کشور بر اساس منافع دو جانبه گسترش يابد.
ايالات متحده آمريکا در حال حاضر ۶۸ هزار نيروی نظامی در افغانستان دارد و به حکومت کرزی کمک می کند تا با شورشيان طالبان مقابله نمايد.
محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، نيز با ارسال تبريک مشابهی برای آقای اوباما ابراز اميدواری کرد که انتخاب مجدد وی به تقويت «دوستی» ميان دو کشور بر اساس منافع دو کشور و بر پايه عدالت، آزادی و صلح کمک کند.
يوشيکيهو نودا، نخست وزير ژاپن، هم ضمن تبريک پيروزی مجدد باراک اوباما تاکيد کرد که توکيو خواستار کمک ايالات متحده آمريکا برای کاهش تنش با چين است و اينکه روابط با واشينگتن تقويت شود.
فلسطينی ها نيز به پيروزی اوباما از زاويه حمايت های ناکام نتانياهو از ميت رامنی، واکنش نشان دادند. رامنی در سفر تابستان خود به اسرائيل از رفتن به کرانه باختری برای ملاقات با سران فلسطينی خودداری کرد و با تاکيد بر اين که «اورشليم (بيت المقدس) پايتخت جاودانه اسرائيل است»، موجب خشم فلسطينی ها شد.
صائب عريقات رييس هيات مذاکرات فلسطينی روز چهارشنبه ابراز اميدواری کرد که آمريکا «به صلح، ثبات و مردمسالاری بر اساس راه حل "دو ملت، دو کشور"، و مبتنی بر مرزهای سال ۱۹۶۷ وفادار باشد».
آقای عريقات اين را نيز در بيانيه تشکيلات فلسطينی نوشت که «فلسطينی ها در تصميم خود برای مراجعه به سازمان ملل برای شناسايی فلسطين به عنوان عضو ناظر غير عضو، راسخ هستند و از اوباما می خواهند که از اين حق فلسطينی ها حمايت کند».
اين سخنگوی ارشد فلسطينی از رييس جمهوری آمريکا نيز خواست که «جلوی ادامه يهودی‌سازی های اسرائيلی را بگيرد».
مقام های جمهوری اسلامی ايران هنوز به انتخاب مجدد باراک اوباما واکنشی نشان نداده اند.

هیچ نظری موجود نیست: