چهارشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۹۱

اعتصاب غذای یک مادر، برای رسیدن به حقوق ابتدایی کودکان خود

گفتگوی کلمه با رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل دربند
 
کلمه- زهرا صدر:
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل محبوس در بند زنان زندان اوین با اعلام خبر اعتصاب غذای وی در زندان می گوید: من امروز خیلی اصرار کردم که از اعتصاب غذا صرف نظر کند اما می گفت من هیچ کاری اینجا از دستم بر نمی آید و آخرین راه اعتراض برای من همین اعتصاب غذا است. شما تصور کنید یک وکیل لایحه ی دفاعیه ی خودش را که دادسرا خواسته محاکمه کند، ناچار شده روی یک دستمال کاغذی بنویسد و آن را هم ازش گرفته اند به عنوان یک کار غیرقانونی و از آن تاریخ ملاقات حضوری بچه ها را قطع کردند.
من نگران همسرم هستم، او در حال حاضر هم از شدت ضعف و لاغری قیافه اش درست قابل شناسایی نیست برای کسانی که در این مدت او را ندیده اند چه برسد از این به بعد.
خندان در گفتگو با کلمه تاکید می کند: مشکل اصلی با نسرین ستوده همین پیگیری پرونده های فعالان سیاسی بوده و است. آن ها از اینکه کسی پیگیر این پرونده هاست ناراحت بودند کما اینکه در بازرسی هایشان تعدادی از پرونده های ایشان را برده بودند. در حالی که این کار خلاف قانون است و محتویات پرونده های قضایی محرمانه است و به هیچ وجه کسی حق دسترسی به آن را ندارد.
نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.
فشارها بر این وکیل زندانی که خود پیش از این وکیل بسیاری از زندانیان سیاسی و دانشجویان دربند بوده است از طریق خانواده ی خود اتفاق جدیدی نیست، تیرماه امسال گزارش شده بود که شعبه دوم دادیاری دادسرای شهیدمقدس تهران با ارسال نامه های جداگانه به رضا خندان همسر و مهراوه دختر نسرین ستوده وکیل دادگستری، آنها را ممنوع الخروج کرده است. هیچ دلیلی در برگه احضاریه ای که برای مهراوه و رضا خندان صادر شده برای صدور این قرار ذکر نشده و می توان آن را بخش دیگری از اعمال فشار روانی بر روی زندانیان سیاسی دربند ارزیابی کرد.
مهراوه خندان فرزند نسرین ستوده تنها ۱۲ سال ونیم دارد و مشخص نیست که به چه دلیل با چنین محرومیتی مواجه شده است. این اولین بار است برای فرزند نوجوان یک زندانی سیاسی قرار ممنوع الخروجی صادر می شود.
کلمه پیش از این گزارش داده بود که رضا خندان همسر نسرین ستوده از دریافت احضاریه ای در زندان توسط همسرش خبر داده که بر اساس آن یکشنبه ۳۱ اردیبهشت باید در شعبه ی یک دادگاه انتظامی وکلا حاضر شود. اما هفته ی پس از آن مخابره شد که ماموران تا ساعت پایانی جلسه و زمان رسیدگی دادگاه از اعزام او برای شرکت در دادگاه خودداری کردند.
تیرماه سال جاری نیز گزارش شد که مطابق احضاریه ای که از طرف شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا برای رسیدگی به تعلیق پروانه وکالت نسرین ستوده در زندان ابلاغ شده بود وی باید یکشنبه ۱۸ تیر ماه در محل کانون وکلای مرکز حاضر می شد. اما علی رغم حضور قضات دادگاه انتظامی وکلا و حضور خانواده و دوستان نسرین ستوده، مسئولین از اعزام او برای چندمین بار متوالی به محل دادگاه خودداری کردند.
متن کامل گفتگوی کلمه با رضا خندان همسر این زندانی سیاسی را با هم می خوانیم:
همسر شما برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زدند، درباره ی علت این تصمیم بفرمایید.
همسر من از هفته ی گذشته به دلیل شرایط سختی که خصوصا اخیرا شدیدتر هم شده است تصیم داشت که دست به اعتصاب غذا بزند که من مفصل با ایشان صحبت کردم و ازش خواستم که فرصتی بدهد تا بتوانم با دادستانی صحبتی داشته باشم و پیگیر نامه ای که خودش نوشته بود، برای رفع محدودیت ها، باشم. تا این هفته هم صبر کرد اما خب وقتی در ملاقات امروز که اطلاع دادم که دادستانی پاسخی به پیگیری های من و نامه اش نداده، خبر داد که اعتصابش را شروع کرده است.
محدودیت ها دقیقا چه مواردی هستند و دلیل دادستانی برای اعمال این محدودیت ها چیست؟
ما از اول همواره مشکلاتی داشتیم درباره ی ملاقات ها و احضارها و تهدیدها، خصوصا روی خانواده که طبعا حساسیت همسر من است و در حال حاضر مدتی است که این فشارها بیشتر شده و تمرکز آن را بر روی بچه های ما گذاشتند. دخترم را ممنوع الخروج کردند و اخیرا از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تماس گرفتند در رابطه با آن ممنوع الخروجی ما را شفاها احضار کردند، که همسرم از این هم خبر دار شد. از طرفی ملاقات های حضوری ما هم بیش از سه ماه است که توسط دادستانی قطع شده، ملاقات های کابینی ما را هم به روزهای چهارشنبه تبعید کردند که مانند بقیه روزهای یکشنبه نباشیم تا اینگونه بتوانند ما را منزوی کرده و تحت کنترل داشته باشند. از سوی دیگر دختر من روزهای چهارشنبه ۴ ساعت درس ریاضی دارد که منطقا نمی تواند هر هفته غیبت کند و از اول مهرماه فقط یک بار توانسته به دیدن مادرش بیاید. و وقتی که مهراوه نمی آید رفتن ما بی او کمی سخت و تلخ است. این درحالی است که مهد کودک نیما نیز در همان روزهای چهارشنبه، فعالیت فوق برنامه دارد و مدیران مهد نیز با عدم حضور او در این برنامه ها، مخالفت کرده اند. تقاضا کردیم که روز را تغییر بدهند، درخواست کردیم مثل بقیه یکشنبه باشد و یا هر روز دیگری غیر از این روز که مخالفت کردند. مشکل دیگر هم بحث تلفن است که ۱۸ ماه است تلفن های زندانیان سیاسی قطع شده و این بی خبری برای یک مادر در طول هفته آزار دهنده است.
فکر می کنید اعتصاب غذا نتیجه دهد؟
نمی دانم. من امروز خیلی اصرار کردم که از اعتصاب غذا صرف نظر کند اما می گفت من هیچ کاری اینجا از دستم بر نمی آید و آخرین راه اعتراض برای من همین اعتصاب غذا است. شما تصور کنید یک وکیل لایحه ی دفاعیه ی خودش را که دادسرا خواسته محاکمه کند، ناچار شده روی یک دستمال کاغذی بنویسد و آن را هم ازش گرفته اند به عنوان یک کار غیرقانونی و از آن تاریخ ملاقات حضوری بچه ها را قطع کردند. من نگران همسرم هستم، او در حال حاضر هم از شدت ضعف و لاغری قیافه اش درست قابل شناسایی نیست برای کسانی که در این مدت او را ندیده اند چه برسد از این به بعد.
این فشارها چقدر به اینکه خانم ستوده خودشان وکیل هستند و پیش از پیگیر پرونده ی فعالان سیاسی و دانشجویان دربند بوده اند مربوط است؟
مشکل اصلی با نسرین ستوده همین پیگیری پرونده های فعالان سیاسی بوده و است. آن ها از اینکه کسی پیگیر این پرونده هاست ناراحت بودند کما اینکه در بازرسی هایشان تعدادی از پرونده های ایشان را برده بودند. در حالی که این کار خلاف قانون است و محتویات پرونده های قضایی محرمانه است و به هیچ وجه کسی حق دسترسی به آن را ندارد.
واکنش فرزندانتان را به خبر اعتصاب مادرشان چه بود؟
… بله… در حال حاضر به دلایلی که حتما برایتان قابل درک است نمی توانم در این باره صحبت کنم…
کلمه

هیچ نظری موجود نیست: