چهارشنبه، فروردین ۰۷، ۱۳۹۲

سازمان عفو بين‌الملل خواستار لغو حکم اعدام پنج عرب ايرانی شد

سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه، ششم فروردین، در بيانيه ای با اشاره به اعتصاب غذای پنج مرد عرب ايرانی زندانی در زندان کارون اهواز از مردم سراسر جهان خواسته است با نامه نگاری به مقام‌های ايرانی جلوی اعدام اين افراد را بگيرند، به بدرفتاری با آنها خاتمه دهند و هرچه سريعتر امکانات درمانی در اختيارشان قرار دهند.
در بيانيه عفو بين الملل آمده است:
پنج مرد عرب ايرانی در اعتراض به تصميم دادگاه عالی اين کشور در تاييد حکم اعدام خود و بدرفتاری ماموران حکومتی در زندان، اعتصاب غذا کرده‌اند.اين افراد «شکنجه، آزار و اذيت و منع دسترسی به امکانات پزشکی» را از دلايل اعتصاب خود برشمرده‌اند.

پنج مرد زندانی که از اقليت عرب خوزستان ايران هستند با اين نام‌ها معرفی شده اند: محمد علی عموری، سيد جابر آلبوشوکه، برادر وی سيد مختار آلبوشوکه و دو معلم به نام‌های هاشم شعبانی و هادی راشدی.
عفو بین‌الملل می‌گوید که دیوان عالی ايران حکم اعدام این افراد را روز ۹ ژانويه ۲۰۱۳ (۲۰ دی ۱۳۹۱) مورد تاييد قرار داده است. در اعتراض به اين حکم، افراد یاد شده روز دوم مارس (۱۲ اسفند) اعتصاب غذای «خشک» خود را آغاز کردند.
این سازمان می‌افزاید: اعتصاب غذای اين پنج شهروند ايرانی همچنين در اعتراض به شکنجه و بدرفتاری ماموران زندان کارون بوده است. مسؤولان زندان به رغم بيماری و شرايط نامساعد فيزيکی متهمان- که بخشی از آن ناشی از شکنجه‌های درون زندان بوده است- از فراهم آوردن کمک‌های پزشکی برای اين افراد خودداری کرده‌اند. افزون بر اين، مسوولان یاد شده همچنين به درخواست مکرر زندانيان برای معاينه توسط پزشک نيز بی توجهی نشان داده اند.

عفو بین‌الملل تصریح کرده است: مسؤولان زندان پس از اعلام اعتصاب غذای خشک زندانيان و در واکنش به اين عمل، نخست هرگونه تماس تلفنی را برای اين افراد ممنوع اعلام کردند. در جريان ملاقات اعضای خانواده زندانيان با آنها در ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) هر پنج مرد محکوم به اعدام، اعتصاب غذای خشک خود را شکسته و از آن تاريخ وارد اعتصاب غذای «تر» شده‌اند. در۲۰ مارس (۳۰ اسفند) در زمان ملاقات‌های معمول هفتگی، خانواده زندانيان با ممانعت ماموران از ديدار با عزيزان‌شان مواجه شدند.

به گفته این سازمان حقوق بشری، «پنج مرد عرب ايرانی در اوايل سال ۲۰۱۱ دستگير شدند و در هفتم ژوئيه ۲۰۱۲ (۱۷ تير ۱۳۹۱) در دادگاهی ناعادلانه پس از تفهيم اتهامات مبهم امنيتی از قبيل "محاربه با خدا و فساد فی الارض"، "تجمع و اقدام عليه امنيت ملی"، "تبليغ عليه نظام" به اعدام محکوم شدند.

عفو بين‌الملل در پايان بيانيه خود از مردم خواسته است که به زبان‌های «فارسی، عربی، انگليسی يا زبان خودتان» به مقام‌های جمهوری اسلامی نامه بنويسند و موارد زير را خواستار شوند:
یک: توقف اعدام پنج مرد عرب ايرانی، لغو حکم اعدام آنها و برگزاری مجدد دادگاه محاکمه اين افراد در شرايطی مطابق با استانداردهای محاکمه عادلانه بدون اعاده حکم اعدام.
دو: تضمين عدم شکنجه و بدرفتاری با زندانيان، از جمله در واکنش به اعتصاب غذای آنها و بررسی اتهام شکنجه اين افراد توسط ماموران زندان. اشخاص خاطی می‌بايست بر اساس استانداردهای قضايی بين المللی محاکمه شده و عدالت در مورد آنها به مرحله اجرا درآيد.
سه: تضمين ارائه کمک‌های پزشکی مورد نياز به اين پنج مرد زندانی و ادامه ملاقات رو در روی آنها با خانواده‌های‌شان و فراهم آوردن شرايط دسترسی آنها به وکيل مدافع

هیچ نظری موجود نیست: