دوشنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۱

راضیه غلامی شعبانی، اولین زندانی سیاسی زن ایرانی، درگذشت.

عکس از مهشید راستی در سال ٢٠٠٤ در هفدهمین سمینار بنیاد پژوهش های زنان 
راضیه غلامی شعبانی، (ابراهیم زاده)، متولد اردی‌بهشت ۱۳۰۴در تبریز، در شانزده سالگی همراه خانواده به تهران رفت و در آن جا با رضا ابراهیم زاده آشنا شد و با وجود چهل سال تفاوت سن، به میل خود با او ازدواج کرد.
او یکی از اولین زنان ایرانی است که به خاطر مبارزاتش، بارها دستگیر و سال ها زندانی بوده است. نخستین دستگیری او در سال ۱۳۲۵ بود و دیگر فرزندش را نیز درهنگام فرار از زندان به دنیا آورد، که به فرزند فراری خوانده می شد. رضا ابراهیم زاده، همسر او از اعضای گروه موسوم به ۵۳ نفر بود که در دوران رضاشاه پهلوی به خاطر عقایدشان دستگیر و زندانی شدند .

راضیه از اولین کسانی است که با امضای بیانیۀ کمپین یک میلیون امضا، عضو این کمپین شد و در عرض مدت کوتاهی تعداد زیادی امضاء و کمک های مالی برای کمپین جمعآوری کرد. 
او سالیان طولانی ساکن آلمان بود و خاطره نویسی خود را در همان ایام آغاز کرد. خاطرات او در کتابی تحت عنوان «خاطرات یک زن توده‌ای» در تهران چا‍پ و منتشر شد، و پس از مدت کوتاهی فروش آن توقیف شد. این کتاب، با بازبینی و ویرایشی جدید، تحت نام "خاطرات یک زن ایرانی" توسط نشر آیدا، بازنشر گردید.

راضیه شعبانی در ژوئن ۲۰۰۶ در هفدهمین کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان ایران با عنوان «فمینیسم سکولار، انقلاب مشروطه، شرایط و چالش‌های کنونی» در شهر مونترال کانادا به عنوان زن برگزیده شناخته شد.
بنا بر گزارش مادران صلح دورتموند آلمان، دوستان عزیز، در نهایت تاسف و اندوه فراوان، راضیه ، این زن مبارز و آگاه و دوست عزیز همه ما، امروز دوشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۳ ساعت ۱۱ و سی دقیقه ما را ترک کرد.

۱ نظر:

Mahshid Rasti گفت...

سلام دوستان !
عکسی که از راضیه ی ابراهیم زاده منتشر کردید عکسی است که من در سال ٢٠٠٤ در سمینار بنیاد از او گرفته ام. این عکس از وبلاگ من برداشته شده است و متاسفانه در فیس بوک و فضای مجازی در گردش است و وقتی از ایشان می خواهم کپی رایت را رعایت کنند با توهین هم مواجه می شوم.
من به خاطر احترامی که برای دوست عزیز راضیه خانم قاپلم نه خواستار اجازه ی رسمی شده ام و نه درخواست مزد و پاداش کرده ام. تنها به این دلیل که همه ما سعی می کنیم در یک جامعه ی مدنی و با رعایت حقوق همدیگر زندگی کنیم درخواست می کنم که کپی رایت را رعایت کنید و نام عکاس را در زیر عکس ذکر کنید. این درخواستی بود که در فیس بوک هم از کسی که این عکس را گذاشته بود داشتم و با توهین از طرف ایشان که ادعای مبارزه ی مدنی را دارند مواجه شدم .
این یکی از توهین هاست :
____________________
Conversation started today
12:41am
هيوا کوردستانی
مهشید گرامی من نمیدونم شما چه جور مبارزان هستین که دارین برای یک عکس میخواین بحث کنید این عکسو متن از حامیان مادران پارک لــــالـــه کپی شده است و منبع هم ذکر شده پس به هیچ وجه من لزومی نمیبینم نام شما که . نمیدونم برای چی مبارزه میکنید ذکر کنم به هیچ وجه تحت هیچ شرایطی ..
با تشکر
یکی از اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
______________________
از آنجایی که شناخت نسبتن خوبی از شما دارم ، تصورم این است که شما برای کپی رایت احترام قاپل هستید و درخواستم این است که اسم عکاس در زیر عکس آورده شود. این کمترین حقوقی است که دنیای مدرن برای عکاس قاپل است و مایلم این حقوق برای یک عکاس ایرانی هم حفظ شود .
به عنوان مدرک هم این دو لینک را ببینید
http://www.zananeha.com/archives/Berlin_0407%20007.jpg
http://zananeha.com/archives/July%202004
با تشکر .
Mahshid Rasti