چهارشنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۱

اعدام فعالان عرب اهوازی را متوقف کنید!

23 ژانویه‌ 2013:
نیروهای امنیتی، روز جمعه ۲۹ دی ماه‌ پنج زندانی عرب اهوازی اهل خلفیه (رامشیر) را از زندان کارون اهواز به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند و خانوادەهای آنها بیم آن دارند که این افراد را جهت اجرای حکم اعدام از بند عمومی زندان کارون خارج کردە باشند.

احکام اعدام این پنج فعال مدنی، که در ماە ژوئن بەمرگ محکوم شدە بودند از سوی دیوان عالی کشور تائید و روز چهارشنبە نهم ژانویە به خانوادە آنان ابلاغ شد.

جابر آلبوشوکه، فوق دیپلم کامپیوتر و سرباز وظیفه، 28 ساله -مختار آلبوشوکه، شاغل در یک شرکت سنگ شکن، 26 ساله -هادی راشدي، فوق‌لیسانس شیمی کاربردی و دبیر شیمی، 39 ساله -هاشم شعبانی‌نژاد، دبیر ادبیات عرب و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اهواز، 32 ساله و -محمدعلی عموری نژاد، مهندس شیلات و معلم مدرسه، 34 ساله، همگی از اعضای فعال موسسه علمی-فرهنگی الحوار (گفتگو) کە مقابل خشونت است، بوده اند که در بهمن و اسفند 1389 دستگیر شدند. محمدعلی عموری نژاد در آن زمان در زندان بصره عراق بسر میبرد و در بهمن ماه 1389 از مرز شلمچه مستقیما به مقامات اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد. متهمان این پرونده پس از اینکه ماه‌ها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تحت شکنجه شدید بوده‌اند، به محاربه و انجام عملیات تروریستی متهم شدند. این در حالی است که تمامی فعالان یاد شده، در جلسه دادگاه اعلام کرده‌اند اعترافاتی که از آنان اخذ شده تحت شکنجه بوده و به هیچوجه صحت ندارد.

عربهای اهوازی، یکی از اقلیت‌های اتنیکی هستند که تحت شدیدترین انواع سرکوب از سوی دولت مرکزی هستند. در ماه ژوئن سال گذشته، چهار فعال عرب اهوازی که سه تن از آنان برادر بودند نیز با اتهامات مشابه، اعدام شدند.

علاوە بر 5 تن یاد شدە در بالا کە احکام اعدام آنها قریب الوقوع است، در حال حاضر بیش از 30 زندانی وابستە به گروەهای اتنیکی و مذهبی در زیر حکم اعدام هستند.

ما امضا کنندگان این بیانیه، ضمن ابراز نگرانی شدید از اعدام قریب الوقوع پنج فعال عرب اهوازی، از مجامع بین المللی و نهادهای حقوق بشر می خواهیم فورا تمامی تلاشهای خود را برای توقف اجرای حکم اعدام و برای نجات جان زندانیان یاد شده به عمل آورند تا جمهوری اسلامی ایران، اجرای احکام اعدام را متوقف و امکان دادرسی مجدد در یک محکمه صالحه را فراهم سازد.

1. شیرین عبادی, برندە جایزە صلح نوبل

2. اتحاد برای ایران

3. انجمن حمایت از زندانیان سیاسی آذربایجان در ایران (آداپ (

4. ائتلاف عراقي علیه مجازات مرگ – عراق

5. باهم عليه اعدام, فرانسه

6. بنیاد عبدالرحمان برومند

7. جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران – اتریش

8. جمعیت حقوق بشر کردستان ایران ـ ژنو

9. حامیان مادران پارک لاله - دورتموند

10. حامیان مادران پارک لاله - کلن

11. حامیان مادران پارک لاله / لس آنجلس- ولی

12. حامیان مادران پارک لاله٫ هامبورگ

13. حامیان مادران عزادار ایران - لندن

14. سازمان اروپایی-احوازی حقوق بشر

15. سازمان حقوق بشر ایران

16. سازمان حقوق بشر بلوچستان

17. سازمان حقوق بشر عرب - انگليس

18. سازمان حقوق بشر کرد – اروپا

19. شبکه جوانان پیشرو

20. شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر- مصر

21. شبکە حقوق بشر کرد

22. شهرونديار

23. عدالت برای ایران

24. عرصە سوم

25. کانون مبارزه با نژادپرستی و عرب ستیزی در ایران

26. کمیتە گزارشگران حقوق بشر

27. مادران صلح مونترال

28. مركز سواسيه براي حقوق بشر و مبارزه با تبعيض- مصر

29. مركز ملي عدالت عراق – انگليس

30. مرکز اسناد حقوق بشر ایران

هیچ نظری موجود نیست: