سه‌شنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۱

کاترین اشتون خواستار لغو حکم اعدام پنج عرب ایرانی شد

 
کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست که اجرای حکم اعدام پنج فعال عرب اهوازی را متوقف کند.

خانم اشتون با ابراز نگرانی از احتمال اجرای قریب الوقوع حکم اعدام این پنج نفر می‌گوید که گزارش‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهد "این فعالان اقلیت عرب ناعادلانه محاکمه و به اعتراف دروغ مجبور شده‌اند."
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواسته که حقوق اقلیت‌های قومی ایران از جمله پنج زندانی اهوازی را بر اساس تعهدات بین‌ المللی رعایت کند.
دیوان عالی کشور ایران ۲۰ دی ماه امسال حکم اعدام پنج فعال عرب اهوازی را تأیید کرد.
به گفته خانواده این افراد، چند روز بعد از تأیید حکم، "زندانیان از زندان کارون اهواز به مکانی نامعلوم منتقل شدند".
سازمان عدالت برای ایران در لندن می‌گوید که خانواده‌های آنها نگران هستند که متهمان برای اجرای حکم اعدام به جای دیگر منتقل شده باشند.
محمد علی عموری‌نژاد، کار‌شناس شیلات و معلم مدرسه، هاشمی شعبانی‌نژاد، دانشجوی کار‌شناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اهواز و دبیر ادبیات عرب، هادی راشدی، کار‌شناس ارشد شیمی کاربردی و معلم، جابر آلبوشوکه، سرباز وظیفه و برادرش مختار آلبوشوکه، کارگر سنگ‌تراشی به جرم "محاربه و عملیات تروریستی" به اعدام محکوم شده‌اند.
به گفته خانواده زندانیان، پنج فعال عرب اهوازی در جلسه دادگاه به قاضی گفته‌اند که زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند.
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و ۲۹ سازمان حقوق بشری پیش‌تر در بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام و برگزاری محاکمه عادلانه برای فعالان عرب اهوازی شده بودند.
به گفته فعالان حقوق بشر یکی از زندانیان را دولت عراق زمستان سال ۱۳۸۹ به ایران تحویل داده است.
خرداد ماه امسال چهار فعال عرب اهوازی از جمله سه برادر در ایران به جرم "محاربه و کشتن یک مأمور پلیس" در تظاهرات اعتراضی شهر ملاشیه کلیکاعدام شدند.
سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که در ایران ۳۰ نفر دیگر از اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی حکم اعدام دارند و این احکام هنوز اجرا نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: