دوشنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۱

منصوره بهکیش، یکی از نامزدهای دریافت جایزه «مدافعان حقوق بشر در معرض خطر» از سوی سازمان «خط مقدم» در سال ۲۰۱۳

در معرفی نامزدها در مورد منصوره بهکیش چنین آمده است:
یک فعال حقوق زنان و از بنیانگذاران مادران خاوران و مادران پارک لاله او به عنوان یکی از حامیان مقاومت غیر خشونت آمیز و مدافع حقوق بشر سه دهه گذشته را صرف بازتوانی بازماندگان و قربانیان نقض حقوق بشر نموده است.

به طور خاص او به دنبال کمک به مادران، خواهران و همسران هزاران زندانی یا اعدامی جمهوری اسلامی و به دنبالبرقراری عدالت از طریق کانال های قانونی و انسانی است. در نتیجه تلاش هایش به عنوان یک مدافع حقوق بشر، او خود به طور مداوم دچار آزار و اذیت، مصادره گذرنامه و نقض حق سفر بوده است. سه دوره زندان را پشت سر گذاشته و با اعدام یا ناپدید شدن خواهر و همسر خواهرش و چهار برادر مواجه بوده است.

دادیاری اجرای احکام دادسرای شهید مقدس به خانم منصوره بهکیش اخطار کرده است که برای گذراندن حکم شش ماه زندان خود را حداکثر تا ۹ بهمن ۱۳۹۱( ۲۹ ژانویه ۲۰۱۳ ) برای اجرای احکام معرفی کند. این حکم به اتهام «تبلیغ علیه نظام» صادر شده است.
مدیر اجرایی مدافعین خط مقدم ماری لاولور (Mary Lawlor) در سخنرانی هنگام اعلام اسامی در دوبلین گفت: این افراد از بین 90 نامزدی انتخاب شدند که هر یک نمونه ای از شجاعت و تعهد مطلق به مبانی حقوق بشر در اقصی نقاط دنیا بودند. هر یک از این شش تن با تهدیدها و ارعاب مواجه شده اند و در حال حاضر دو نفر آنان: مام سوناندو و دیوید رابلو کرسپو در زندان به سر می برند.

هم چنین وی ادامه داد: همواره انسان هایی بوده اند که تلاش برای ترویج و دفاع از حقوق بشر را انتخاب می کنند. آنها در این راه تلاشی خستگی ناپذیر دارند و هر کدام در راه مبارزه با بیعدالتی از پا درآیند دیگری هست که به راهشان ادامه دهد. مهم نیست این تلاش برای چند سالی باشد یا برای تمام عمر، آن چه دولت ها نمی فهمند آن است که هرگز نمی توانند روح مدافعین حقوق بشر را سرکوب کنند. این تلاش در خون آنان و در نفس کشیدنشان است.

برنده این جایزه بعدا در مراسمی در دوبلین معرفی خواهد شد.

در معرفی نامزدها در مورد منصوره بهکیش چنین آمده است:

یک فعال حقوق زنان و از بنیانگذاران مادران خاوران و مادران پارک لاله  او به عنوان یکی از حامیان مقاومت غیر خشونت آمیز و مدافع حقوق بشر سه دهه گذشته را صرف بازتوانی بازماندگان و قربانیان نقض حقوق بشر نموده است. به طور خاص او به دنبال کمک به مادران، خواهران و همسران هزاران زندانی یا اعدامی جمهوری اسلامی و به دنبالبرقراری عدالت از طریق کانال های قانونی و انسانی است. در نتیجه تلاش هایش به عنوان یک مدافع حقوق بشر، او خود به طور مداوم دچار آزار و اذیت، مصادره گذرنامه و نقض حق سفر بوده است. سه دوره زندان را پشت سر گذاشته و با اعدام یا ناپدید شدن خواهر و همسر خواهرش و چهار برادر مواجه بوده است.

دادیاری اجرای احکام دادسرای شهید مقدس به خانم منصوره بهکیش اخطار کرده است که برای گذراندن حکم شش ماه زندان خود را حداکثر تا ۹ بهمن ۱۳۹۱( ۲۹ ژانویه ۲۰۱۳ ) برای اجرای احکام معرفی کند. این حکم به اتهام «تبلیغ علیه نظام» صادر شده است.

در تاریخ 4 آوریل 2012 خانم بهکیش به اتهام "تجمع و توطئه با هدف ضربه زدن به امنیت ملی از طریق تاسیس گروه مادران عزادار" و "تبلیغ علیه نظام" به چهارسال و نیم محکوم گردید. خانم منصوره بهکیش به اتهام "تجمع و توطئه با هدف ضربه زدن به امنیت ملی از طریق تاسیس گروه مادران عزادار" به چهارسال زندان و به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به شش ماه زندان محکوم گردید.
خانم منصوره بهکیش عضو «مادران عزادار» (گروهی از زنان ایرانی که برای صلح و ثبات در منطقه مبارزه می کنند) است.
منصوره بهکیش توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران در تاریخ 3 آوریل از محکومیت خود اطلاع یافت. وی در حال حاضر از دادگاه استیناف ایران تقاضای تجدید نظر در این حکم کرده است. وی با حکم ممنوع الخروج بودن نمی تواند از ایران خارج شود. در 12 ژوئن 2011 منصوره بهکیش در خیابان های تهران توسط ماموران امنیتی دولت دستگیر گردید. وی سپس به عنوان "مورد خاص" به زندان اوین منتقل و در آنجا به مدت تقریباً یک ماه در بازداشت نگاه داشته شد.
مادران عزادار گروهی از زنان هستند که فرزندانشان توسط مقامات ایران و هواداران آنها کشته، بزور ناپدید و یا بازداشت شده اند. منصوره بهکیش نیز یکی از امضا کنندگان نامه ارسالی 30 اکتبر 2009 به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد (که در آن با برجسته ساختن موارد نقض حقوق زندانیان سیاسی در ایران خواستار تشکیل مجدد دفتر نماینده ویژه برای ایران و نجات جان زندانیان محکوم به مرگ در ایران شده بود) است. منصوره بهکیش در گذشته در معرض بازداشت خودسرانه و بازجویی به خاطر کارهای حقوق بشری خود شده بود. وی درگذشته به خاطر شرکت در نشست های «مادران عزادار» دوبار دستگیر شد.
فرانت لاین دیفندرز بر این اعتقاد است که اتهامات وارده علیه منصوره بهکیش صرفاً به خاطر کار مشروع و صلح آمیز وی به عنوان یک زن مدافع حقوق بشر و به خصوص کارش با «مادران عزادار» (که بدنبال عدالت خواهی برای آنهایی که توسط مقامات ایران کشته، ناپدید یا بازداشت شده اند، هستند) صورت گرفته است.
 

هیچ نظری موجود نیست: