چهارشنبه، دی ۱۳، ۱۳۹۱

گزارشی مستند از اخلال در رسیدگی درمانی به زندانیان سیاسی بیمار

نامه ای از بند ۳۵۰ اوین: آقای رئیس زندان، شما مسئولید! اینهمه تخلف چرا؟
۲۰ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین هفته ی گذشته در نامه ای به رییس این زندان با شرح مختصری از افراد بیمار محبوس در این زندان که با کارشکنی های مسئولان از پیگیری درمان خود محروم شده اند، نوشته اند:

مدتی است در امور معالجه افراد بیمار بند ۳۵۰ کارشکنی هایی صورت گرفته و می گیرد که منجر به وخامت حال برخی از بیماران این بند و عدم رسیدگی به آن ها شده که می تواند عواقب خطرناکی در پی داشته باشد و پیگیری ها نیز تاکنون نتیجه ای نداشته است.
به گزارش کلمه، امضا کنندگان در بخشی از این نامه که نام ۲۴ زندانی سیاسی به همراه مشکلات آنان آمده است، تاکید کرده اند: مشخص کنید این تخلفات که با جان زندانیان ارتباط دارد چرا صورت گرفته و اگر چنین مانع تراشی هایی را خلاف رویه های مرسوم و مقررات موجود می دانید، موانع درمان این بیماران را مرتفع نمایید و اگر افرادی به دلایل سیاسی بنا دارند معالجه زندانیان سیاسی بیمار را با مشکلات عدیده ای مواجه سازند آن را روشن کنید تا مشخص شود مسئولیت ممانعت از درمان برعهده کیست، البته به هر حال مسئولیت قانونی معالجه بیماران این بند با شماست و در صورت هر اتفاقی طبعا باید پاسخگو باشید.
این نامه و لیست بیماران بند ۳۵۰ در حالی منتشر می شود که افراد دیگری نیز در بندهای دیگر زندان اوین، زندان رجایی شهر، اهواز، سمنان، تبریز و … در مقابل ممانعت های مسئولان زندان در شرایط بحرانی جسمی به سر می برند.
متن کامل این نامه که به رییس زندان ارسال شده و در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:
جناب آقای رشیدی، ریاست محترم زندان اوین؛
با سلام؛
مدتی است در امور معالجه افراد بیمار بند ۳۵۰ کارشکنی هایی صورت گرفته و می گیرد که منجر به وخامت حال برخی از بیماران این بند و عدم رسیدگی به آن ها شده که می تواند عواقب خطرناکی در پی داشته باشد و پیگیری ها نیز تاکنون نتیجه ای نداشته است.
از جمله این موارد:
۱-آقایان مصطفی دانشجو، رضا انتصاری و حمیدرضا مرادی در بیمارستان میلاد بستری بوده اند و علیرغم تاکید پزشک قانونی و پزشک متخصص معالج مبنی بر ضرورت ادامه بستری بودن و معالجه آن ها و خطیر بودن توقف معالجات، بدون کسب نظر پزشک معالج با اصرار ماموران زندان، آن ها را شبانه از بیمارستان ترخیص کرده و به زندان برگردانده اند.
۲- آقای ابوالفضل قدیانی که از مسن ترین زندانیان سیاسی هستند مبتلا به بیماری مزمن قلبی هستند و چندین عمل قلبی داشته اند که یک مورد از آن ها در دوران زندان بوده است. چندین ماه قبل پزشکی قانونی پس از معاینه ایشان اعلام کرد برای ادامه معالجه باید ۴ ماه مرخصی استعلاجی به ایشان داده شود که از آن ممانعت شده و بیماری ایشان همچنان ادامه دارد.
۳- اخیرا آقای رضا شهابی که از ناراحتی شدید ستون فقرات و گردن رنج می برد، بر اساس نظر پزشک قانونی به بیمارستان امام خمینی اعزام شده و پزشک متخصص دستور بستری شدن فوری ایشان را صادر می کند ولی پاسیار همراه ایشان به نام هادی کردی که وظیفه وی انجام امور حفاظتی است شروع به توهین به وی و سایر زندانیان سیاسی می نماید که این اقدام خودسرانه و خارج از وظایف وی منجر به مشاجره لفظی و عدم بستری شدن بیمار می شود. در گذشته نیز برخی از این موارد در حال تکرار است. اقدام آقای کردی نیز تجاوز از حدود وظایف است که منجر به جلوگیری از معالجه ضروری بیمار شده و باید به خاطر این تخلف مجازات شود.
۴- آقای علیرضا رجایی مبتلا به ناراحتی شدید دندان است و دندانپزشک زندان اعلام کرده امکان معالجه ایشان در زندان نیست و باید برای معالجه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در بیرون زندان اعزام شود. این ضرورت مورد تایید پزشکی قانونی نیز قرار گرفته ولی مدتی از اعزام ایشان جلوگیری و مشکل دندان ایشان روز به روز شدید تر شده است.
۵- در خصوص آقای عبدالله مومنی، علیرغم صدور مجوز پزشکی قانونی و تاکید بهداری زندان مبنی بر لزوم اعزام ایشان جهت انجام معاینات و مداوا به بیمارستانی خارج از زندان اوین، از این امر جلوگیری به عمل آمده در حالی که وی بر طبق نظریه ی پزشکی قانونی برای انجام معالجات مربوط به ناراحتی های کلیه و مثانه و مجاری ادراری می بایست بر اساس نوبت دهی به بیمارستان مدرس و برای معالجات پوستی به بیمارستان پوست رازی اعزام می شد اما در طی دو هفته گذشته از اعزام ایشان به شکل غیر معمولی ممانعت به عمل آمد.
۶- آقای سیدمحمد سیف زاده که به دلیل مشکلات گوارشی و داخلی برای انجام عمل جراحی به بیمارستان مدرس اعزام شده بود اما به دلیل برخورد بسیار زشت و غیر انسانی مراقبین و دژبان بیمارستان به رغم آنکه برای روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ نوبت عمل جراحی داشت بی آنکه روند معالجه و درمان و عمل جراحی ایشان صورت گرفته باشد به زندان اوین برگردانده شد.
۷- آقای محسن محققی از چندین ماه قبل دچار ناراحتی جدی گوش میانی هستند و پزشک قانونی پس از معاینه نظر بر ضرورت درمان ایشان در یک مرکز پزشکی تخصصی را داده ولی تاکنون از اعزام ایشان برای معالجه خودداری شده است.
۸- آقای محمدرضا مقیسه از حدود یکسال پیش از ناراحتی کمر و ستون فقرات و همچنین درد ناحیه کتف رنج می برد و علیرغم تشخیص اولیه و نیاز به فیزیوتراپی و مگنت تراپی، از اعزام ایشان به مراکز درمانی جلوگیری می شود و نیز با وجود نیاز به جراحی و درمان لثه و دندان و مراجعه به دندانپزشک از درمان این مورد نیز ممانعت به عمل آمده است. این در حالی است که در اکثر این موارد زندانیان هزینه درمان را نیز شخصا بر عهده گرفته اند.
علاوه بر موارد فوق، تعداد زیادی از زندانیان دیگر بند ۳۵۰ از ناراحتی های جدی رنج می برند که مواردی از آن به طور خلاصه بیان می گردد. در مورد این افراد نیز اقدام درمانی صورت نگرفته است:
۹- آقای محمد داوری، دچار مشکل حاد دندان و درد مفاصل و کمر و زانو است.
۱۰- آقای یعقوب ملکی، دچار درد شدید مفاصل است.
۱۱- آقای محمود باقری، دچار مشکل دندان و نیازمند جراحی لثه است.
۱۲- آقای جواد طوماری، مشکل جدی دیسک گردن دارد.
۱۳- آقای محمود دولت آبادی، دچار برونشیت مزمن و تورم پروستات و کمر درد است
۱۴- آقای مهدی خدایی، دچار ناراحتی حاد دندان است.
۱۵- آقای علیرضا بهشتی، دچار شکستگی دندان شده اند.
۱۶- آقای منصور نقی پور، مشکل جدی دندان دارند.
۱۷- آقای نادر سامی، دچار بیماری دستگاه گوارش و روده هستند.
۱۸- آقای عبدالرضا قنبری، نیاز به ترمیم شکستگی انگشتان دست دارند.
۱۹- آقای اسدالله اسدی، دچار آرتوروز گردن و زانو و گاستریک خونریزی دهنده معنده و بزرگی پروستات هستند.
۲۰- آقای اصغر محمودیان، دچار ناراحتی گردن و کمر و بزرگی پروستات هستند.
۲۱- آقای محمد صائمی، دچار ناراحتی مهره های گردن، سنگ کلیه، آب مروارید چشم، کاهش شنوایی هستند.
۲۲- آقای عباس نبوی، دچار بیماری دیابت هستند.
۲۳-آقای شمس الدین مهدی زاده، دچار فشار خون بالا، ناراحتی معده، بزرگی پروستات هستند.
۲۴- آقای داوود اسدی، دچار شکستگی لگن شده اند.
با توجه به اینکه همه این افراد دوران محکومیت خود را طی می کنند، مسئولیت مراقبت های درمانی و پزشکی و حفظ سلامتی آنها بر عهده سازمان زندان ها و شخص شما به عنوان رئیس زندان است. لطفا مشخص کنید این تخلفات که با جان زندانیان ارتباط دارد چرا صورت گرفته و اگر چنین مانع تراشی هایی را خلاف رویه های مرسوم و مقررات موجود می دانید، موانع درمان این بیماران را مرتفع نمایید و اگر افرادی به دلایل سیاسی بنا دارند معالجه زندانیان سیاسی بیمار را با مشکلات عدیده ای مواجه سازند آن را روشن کنید تا مشخص شود مسئولیت ممانعت از درمان برعهده کیست، البته به هر حال مسئولیت قانونی معالجه بیماران این بند با شماست و در صورت هر اتفاقی طبعا باید پاسخگو باشید.
اسامی امضا کنندگان:
سیامک قادری
محمدرضا یوسف پورسیفی
امید بهروزی
امیر اسلامی
فرشید یداللهی
محمد داوری
محسن میردامادی
سیدمصطفی بادکوبه ای
افشین کرم پور
سیداحمد هاشمی
محمدامین هادوی
عماد بهاور
جعفر گنجی
علیرضا روشن
محمدفرید طاهری قزوینی
سیاوش حاتم
مسعود صادقی
حسن اسدی زیدآبادی
سیدعلیرضا بهشتی
محمدصادق ربانی
 

هیچ نظری موجود نیست: