پنجشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۲

موسیقی-ویدئوی شاهین نجفی و انتقاد از اعدام در ملاء عام

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز یک نماهنگ جدید از ترانۀ “اعدام” را که توسط گروه اختاپوس با شرکت خوانندگان شناخته‌شده ایرانی شاهین نجفی و مجید کاظمی اجرا شده، و مستقیما انجام متداول احکام اعدام در ملاء عام توسط حکومت را به چالش می کشد منتشر کرد.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران
جمهوری اسلامی ایران بالاترین نرخ سرانۀ اعدام در جهان را داراست و سالانه بیش از هر کشور دیگری در جهان حکم اعدام اجرا می کند. ایران یکی از چند کشور محدودی است که احکام اعدام خود را در ملاء عام اجرا می کنند و توسط سازمان ملل متحد برای اعدام افرادی که به جرم‌هایی که مطابق استانداردهای بین المللی مستحق مرگ نیستند مورد شماتت قرار گرفته است.
در این ویدیو، با دوراندیشی صریح و کلماتی راسخ، شاهین نجفی و مجیدکاظمی بیرحمی اعدامهای دولتی در ایران را خطاب قرار می‌دهند. آنها از رنج افراد آسیب پذیری که با وجود اعتراض شدید گروههای حقوق بشری اعدام می‌شوند سخن می‌گویند. آنها از رنج بچه هایی که به صورت گسترده به عنوان نوعی تفریح به مراسم اعدام در انظار عمومی آورده می‌شوند و از تاثیر مخربی که این صحنه‌ها روی انسانیت در حال رشد آنها میگذارد سخن می گویند. آنها از مشکلات متعدد اجتماعی در ایران که هرگز توسط دولت به آنها اعتنایی نمیشود—فقر، بیکاری، و فساد—در حالی که مقامات حکومت به سیاست های هرچه خشونت آمیزتری در مورد اعدام متوسل میشوند، می خوانند. “اعدام” فراخوان سوزاننده ای برای رد سیاست های حکومت ایران در مورد مجازات اعدام است.
شاهین نجفی خوانندۀ بسیار محبوب ایرانی، تصمیم گرفت به جای تسلیم شدن در برابر سانسور دولتی ایران که هنرمندان و موسیقیدانان منتقد دولت را وادار به فعالیت هنری زیرزمینی و یا روبرو شدن با آزار و اذیت و زندان می‌کند، ایران را ترک کند. آقای نجفی فعالیتهای خود را در خارج از ایران ادامه داد و مخاطبان وفادار میلیونی خودش را در داخل و خارج از ایران داراست. مجید کاظمی یک خواننده، آهنگساز، و نوازندۀ گیتار موفق ایرانی است که او نیز در خارج از ایران زندگی میکند.
از طریق انتشار این ویدیو، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران تلاش میکند تا در ایران، بخصوص در میان نسل جدید ایران، در خصوص غیر انسانی بودن سیاستهای اعدام دولت ایران و ناسازگاری این سیاستها با عرف پذیرفته شدۀ بین المللی ایجاد آگاهی کند. ترویج یک فرهنگ حقوق بشری داخل ایران، جایی که چنین سیاستهایی توسط مردم مورد سئوال قرار بگیرند و از سوی آنان رد بشوند، یک هدف بسیار بزرگ فعالیتهای کمپین است.
ویدیوی “اعدام” یکی از جدیدترین پروژه هایی است که کمپین با هدف دسترسی به مخاطبان گسترده تر، فراتر از مخاطبان جامعۀ حقوق بشری، از طریق توانمندسازی چهره های فرهنگی و انتقال دغدغه های حقوق بشری از طریق راههای هنری منتشر کرده است.
در سال ۲۰۱۲، کمپین آغاز به انتشار کاریکاتورهای هفتگی هنرمندان ایرانی با تم حقوق بشر در ایران کرد و در سال ۲۰۱۳، یک کلکسیون پیشگام از طرح ها و روایتهای شخصی هنرمندان و کنشگران ایرانی با عنوان “طرح ها و روایتها: چشم اندازی به حقوق بشر در ایران” منتشر کرد . همچنین در سال ۲۰۱۳، کمپین شروع به تولید پادکست بسیار محبوب هفتگی “در ساعت پنج عصر”، با شرکت طنزنویس معروف ایرانی کامبیز حسینی کرد. این پادکست مسایل حقوق بشری را از نگاه طنز سیاسی می بیند و از ژانویۀ ۲۰۱۳ تا کنون بیش از یک میلیون و هشتصدهزار بار دانلود شده یا روی ساندکلاد شنیده شده است.


هیچ نظری موجود نیست: