یکشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۱

هزاران مامور با سلاح گرم در خیابان‌های تهران

کلمه: گزارش ها از سطح شهر تهران حاکی از حضور پرتعداد و بی‌سابقه ماموران پلیس و نیروهای نظامی و شبه نظامی در نقاط مختلف کلانشهر تهران و حومه است؛ به طوری که حتی محله‌های به مراتب دور از محل برگزاری اجلاس غیرمتعهدها نیز از مزاحمت نیروهای امنیتی و نظامی بی‌نصیب نمانده‌اند.

بر اساس گزارش خبرنگاران کلمه از سطح شهر تهران، در سه روز اخیر صدها ایست بازرسی در محله‌های مختلف توسط بسیج، نیروی انتظامی و حتی در مواردی مستقیما توسط نیروهای سپاه برقرار شده که در ساعات مختلف شبانه‌روز به ویژه عصرها و شب‌ها، اقدام به ایجاد ترافیک و مزاحمت برای شهروندان می‌کنند.
تجسس سختگیرانه و در مواردی توقیف خودروها، بستن خیابان‌ها و اتوبان‌ها و ایجاد مسیرهای انحرافی یا در مواردی ایجاد مانع و مسدود کردن بخشی از معابر شهری و بین شهری، از دیگر مواردی است که به کرات در سطح شهر مشاهده شده است.
همچنین گزارش‌هایی از برقراری مقررات منع آمد و شد در مناطقی از شهر و همچنین ممانعت از عبور و مرور در برخی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها از جمله چمران، مدرس، نواب، صدر و یادگار امام نیز وجود دارد که چهره‌ی یکسره نظامی شهر را در این روزها تکمیل می‌کند.
به گزارش کلمه، تقریبا در همه موارد ایست‌های بازرسی، درجه‌داران و حتی سربازان وظیفه با سلاح گرم حضور داشته‌اند؛ چیزی که حتی در جریان سرکوب اعتراضات مردمی سال ۸۸ نیز به ندرت مشاهده شده بود. همچنین برخی شهروندان از برخورد توهین‌آمیز نظامیان با خود به شدت گله‌مند بوده و در مواردی رفتار ماموران را وحشیانه توصیف کرده‌اند.
گزارش‌ها همچنین حاکی است که در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته و همچنین روز شنبه، تمام معابر ورودی و خروجی به تهران، به علت استقرار ایست‌های بازرسی و ماموران مسلح با ترافیک شدید و چند کیلومتری مواجه بوده و در آزادراه‌های کرج (در محدوده کارخانه مینو و پل فردیس)، قم (بلافاصله بعد از عوارضی تهران) و جاده‌های شمال شرق تهران، در یک یا چند نقطه نیمی از عرض جاده توسط نیروهای نظامی و انتظامی با موانع فلزی و پلاستیکی مسدود شده است.
همین وضعیت از جاده کرج- چالوس نیز گزارش شده که تمام مسیر با حضور پرتعداد نیروهای انتظامی و در برخی نقاط ایست بازرسی، تجسس خودروها و ایجاد مزاحمت و اختلال در عبور و مرور همراه بوده است.
برخی از بزرگراه‌های داخل شهر تهران نیز مانند بسیاری از خیابان‌ها و میادین اصلی و پر تردد، در روزهای اخیر با حضور ایست‌های بازرسی و خودروها و ماموران انتظامی و شبه نظامی رو به رو بوده است.
گزارش شده که اتوبان چمران و تونل توحید چند بار برای چند ساعت به طور کامل مسدود شده و این اتوبان در تمام محدوده پارک‌وی تا میدان توحید، و همچنین تمام طول اتوبان نواب در روزهای اخیر شاهد حضور پرتعداد ماموران شهرداری بوده که به رنگ زدن جداول کنار بزرگراه و بازسازی خط کشی کف آسفالت‌ها، تمیز کردن شبانه‌روزی دیوارها و پله‌های عابر و ساختمان‌های حاشیه اتوبان‌ها و خیابان‌های اطراف می‌پردازند.
در کنار حضور پرتعداد نیروهای مسلح در خیابان‌ها، به بسیاری از اماکن و نهادهای اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی نیز دستور داده شده که در ایام برگزاری اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، فعالیت خود را تعطیل کنند.
به مراکز هنری از جمله سالن‌های نمایش دستور داده شده که از هفتم تا یازدهم شهریور ماه اجازه فعالیت ندارند. به برخی نهادهای فرهنگی غیردولتی نیز دستورات مشابهی رسیده است.
کتابفروشی‌ها نیز وضعیتی مشابه دارند و وزارت ارشاد به اتحادیه ناشران و کتابفروشان اعلام کرده که تعطیلی از ۷ تا ۱۱ شهریور، مصوبه دولت است و باید اجرا شود. حال آنکه بر اساس قانون، هیات دولت رأسا حق تعطیلی واحدهای صنفی را ندارد.
مصوبه‌ی دولت علاوه بر بانک‌ها و ادارات، شامل تعطیلی دفاتر اسناد رسمی در پنج روز مذکور هم می‌شود و گفته شده که بازار تهران هم تنها به دلیل احتمال قصد میهمانان خارجی برای مراجعه خرید باز خواهد بود.
به بسیاری از شرکت‌های خصوصی و فروشگاه‌های بزرگ نیز اعلام شده که در روزهای هفتم ات یازدهم شهریور باید کار خود را تعطیل کنند؛ البته جز در مواردی که ممکن است هیات‌های کشورهای حاضر در اجلاس قصد مراجعه به آنها را داشته باشند.
پروازهای فرودگاه مهرآباد نیز به طور کامل تعطیل شده و تنها سران برخی کشورها که با هواپیمای اختصاصی وارد تهران می‌شوند، ازاین فرودگاه استفاده خواهند کرد.
مسئولیت امنیت در روزهای قبل و بعد از برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران، به سپاه پاسداران سپرده شده و بسیج، نیروهای انتظامی و همه نهادهای دیگر، اقدامات خود در این زمینه را با سپاه هماهنگ می‌کنند. بر اساس گزارش‌های رسمی، چهار حلقه‌ی امنیتی و نظامی در تهران و حومه ایجاد شده و مجموعه تمهیدات گسترده‌ی امنیتی، ترافیکی و تشریفاتی در این چارچوب انجام می‌شود.
نیروی انتظامی در این دوره آشکارا زیر نظر سپاه عمل می‌کند، از گشت هوایی در مرزها، کویر و آسمان تهران خبر داده و همچنین از آماده باش بیش از صد هزار نیرو و گشت‌زنی چند هزار خودرو و موتور سیکلت در شهر خبر داده است.
تاکنون آماری از تعداد نیروهای بسیج و سپاه که در این روزها ماموریت دارند، اعلام نشده است. با این حال در سپاه، بخش های بسیج از جمله پایگاه های مقاومت شهری و محلات، و نیز در وزارت اطلاعات و بخش هایی از وزارت دفاع آماده‌باش کامل اعلام شده است.
در همین حال بی‌توجهی حاکمیت به وضعیت دشوار منتقدان، به ویژه نگهداری گسترده‌ی زندانیان سیاسی در زندان‌ها و همچنین حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، باعث شده که بسیاری از مخالفان وضع موجود، خود را برای اعتراض به شکل‌های مختلف در این روزها آماده کنند؛ شیوه‌هایی که شبکه‌های اجتماعی مجازی، مهمترین مرکز هماهنگی آنها در این روزها هستند.
در همین حال شورای هماهنگی راه سبز امید نیز امروز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مهندس میرحسین موسوی و هراس ماموران امنیتی از وی و همچنین اعلام جزئیات بازگرداندن عجولانه میرحسین موسوی به زندان خانگی پس از عمل آنژیو در بیمارستان قلب، از هموطنان درخواست کرد «با استفاده از تمامی ابزارها و امکان‌های مشروع و قانونی و مسالمت آمیز که در اختیار دارند، صدای اعتراض خود را نسبت به ادامه‌ یافتن حبس غیرقانونی و ضدانسانی رهبران و فعالان جنبش سبز بلند کنند؛ و در هنگامه‌ی برگزاری اجلاس نمایشی و پرهزینه‌ی سران عدم تعهد در تهران، از اطلاع‌رسانی در مورد وضع زندانیان آزاده‌ی جنبش سبز، و تعقیب خواسته‌های مشروع خود به شیوه‌های مسالمت‌آمیز ممکن دریغ نکنند.»

هیچ نظری موجود نیست: