پنجشنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۱

بازداشت گروهی از امدادگران در مناطق زلزله‌زده

امدادگران داوطلب و فعالان دانشجویی و مدنی حاضر در کمپ داوطلبان برای کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان بازداشت شدند

طبق آخرین خبر رسیده به کلمه (ساعت دو و نیم بامداد) حاکی از بازداشت دسته جمعی امدادگران داوطلب و فعالان دانشجویی و مدنی حاضر در کمپ داوطلبان برای کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان است. هنوز از تعداد بازداشت شدگان و سرنوشت آنها خبری در دست نیست و فعلا تمام ارتباطات با افراد حاضر در محل قطع شده است.
در آخرین ارتباطات فعالان مذکور تاکید کرده بودند که در صورت بازداشت دست به اعتصاب غذای دسته جمعی خواهند زد.
یکی از فعالان مدنی حاضر در این کمپ، پیش از حمله نیروهای امنیتی و انتظامی برای بازداشت دسته جمعی امدادگران داوطلب، به خبرنگار کلمه گفته بود: درگیری ها از آنجا آغاز شد که سپاه وارد ماجرا شده و تصمیم به ضبط کمک های مردمی جمع آوری شده از سوی فعالان داوطلب گرفته است. حجم کمک های مردمی به این کمپ بسیار زیاد بوده واعضای کمپ تاکید کرده اند برای همکاری قانونی و تحت نظارت تخصصی و فنی نهاد های مسئول فعالیت کردن مثل سازمان هلال احمر و غیره مشکلی ندارند. حتی درباره ارائه گزارش دقیق درباره میزان کمک های جمع آوری شده و چگونگی توزیع آن اعلام آمادگی کامل کرده اند. اما سپاه با دخالت خود تاکید کرده که باید اقلام ضبط و به این نهاد تحویل شود.
او خاطرنشان کرد که بچه ها معتقدند این کمپ مورد اعتماد مردم بوده و حجم زیاد اجناس جمع آوری شده به دلیل همین اعتماد است و اگر مردم به نهادهای حکومتی اعتماد داشتند سراغ ما نمی آمدند. ما حاضر نیستیم با تحویل اقلام به اطمینان مردم خیانت کنیم.
بر اساس این گزارش قبل از اقدام نیروها برای بازداشت حدود ده ون و پژو به همراه ۵۰ الی ۶۰ مامور جلوی انبار کالاهای تهیه شده برای زلزله زده ها در محل مستقر شده اند
نیروهای یگان ویژه و اطلاعات، با حضور در مقابل درب انبار توشه، واقع در جاده تبریز- ورزقان، چهار کیلومتری جاده سرند، پلاستیک سازی جعفر نظامی، به بهانه اینکه این محل از نظر بهداشتی مشکل دارد، قصد پلمپ انبار را داشته‌اند که با مقاومت حاضران روبرو می‌شوند و آن ها پس از بازگشت به درون انبار، مجبور به قفل کردن درهای ورودی انبار می‌شوند.
در همین حال،‌ این فعال مدنی حاضر در منطقه به خبرنگار کلمه خبر داد که روز گذشته دو نفر از ماموران امنیتی با پوشش امدادگر داوطلب به این جمع پیوسته و به بررسی اقلام جمع آوری شده پرداختند. این دو مامور پس از بررسی مواد و اطمینان از سلامت افراد حاضر و اقلام جمع آوری شده پس از صحبت با مسئولان کمپ آنجا را ترک کرده بودند.
حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر که در مرخصی به سر می برد، یکی از مسئولان این کمپ بوده که بدون هیاهو قصد کمک به هم استانی های خود را داشت و در این رابطه مسئولان پرونده وی نیز مخالفتی ابراز نکرده بودند.
شرایط در کمپِ امدادگران داوطلب در روستای سرند به کلی تغییر کرده است. از ابتدای روز چهارشنبه دو ماشین پیکان پلیس با حکم قضایی مخدوش تلاش داشتند کمپ کمک های مردمی را پلمب کنند که با ممانعت نیروهای مردمی و حاضرین مواجه شدند.
روز گذشته نیز نیروهای امنیتی به کمپ ها حمله کرده و خواستار جمع آوری فوری آنها شده بودند که با مقاومت مردم و در خواست حکم قضایی مواجه شدند.
پیش بینی اینکه بخش هایی از حاکمیت بخواهد سد راه فعالیت خودجوش کمک های مردمی و نهادهای مدنی در زلزله آذربایجان شود، چندان سخت نبود. چرا که صدای همدلی و همبستگی مردم در جای جای ِ جهان پیچید که در این عرصه گوی سبقت را از دولت ربودند.
پیش از این گزارش شده بود، دو اکیپ شامل مددکاران اجتماعی کودکان و هم چنین روانشناسانی که برای کمک به زلزله ‌زدگان آذربایجان در مناطق روستایی حاضر شده بودند، با تهدید به توقیف مدارک از سوی اداره اطلاعات اهر و تبریز، مجبور به ترک منطقه شده اند.
این موضوع در کنار انتشار خبر بازداشت سعید شیرزاد از فعالان مدنی که که برای همکاری در عملیات امداد و نجات و کمک به مردم به منطقه زلزله زده رفته بود، باعث نگرانی مضاعف فعالان اجتماعی غیر وابسته به دولت شده است. آقای شیرزاد به همراه دو نفر دیگر در محل یکی از کمپ های امدادی توسط ماموران امنیتی دستگیر شده، اما کمی بعد دو نفر دیگر آزاد شده اند.
همچنین طی روزهای اخیر برخی گزارش ها از توقیف برخی ماشین های حمل مواد بهداشتی و خوراکی مردمی که به مناطق روستایی آسیب دیده رفته بودند، توسط سپاه حکایت داشت. اگرچه توجیه و استدلال نیروهای سپاه، لزوم دریافت مجوز برای کمک رسانی از سوی هلال احمر بوده است، اما پیگیری این موضوع از سوی برخی نیروهای خودجوش امدادی حاکی از آن است که فعالیت این دسته از گروه های امدادی را هم در برخی مناطق محدود کرده اند.
خبرنگار کلمه دیروز به نقل از برخی زلزله زدگان گزارش داده بود یکی از نفراتی که ماشین های حامل کمک های مردمی را توقیف می کرده، از اعضای سپاه بوده که کمک ها را به مغازه شخصی خود منتقل می کرده و پس از محرز شدن این تخلف نیز بازداشت شده است.
هفته پیش هم برخی از زلزله زدگان در گفت و گو با خبرنگار کلمه نسبت به عدم توزیع مناسب مواد غذایی از سوی سپاه گله مند بودند و می گفتند تمام کمک های ارسالی از بخش های مختلف، حتی کمک هایی که گفته می شود از ترکیه رسیده، را سپاه می گیرد و انبار می کند. به گفته آنها، حتی نمایندگان هلال احمر هم می نشینند و نگاه می کنند و وقتی به آنها گفته می شود شما چرا کاری نمی کنید، می گویند سپاه نمی گذارد

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)

Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2012
editor@iran-emrooz.net
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)

هیچ نظری موجود نیست: