شنبه، بهمن ۲۱، ۱۳۹۱

بنا بر گزارش مدافعان حقوق بشر بدون مرز سوئد، بار دیگر تعدادی از هموطنان عرب اهوازی دستگیر شدند.

 
فعالان حقوق بشر از اهواز گزارش داده اند که نیروهای انتظامی همراه با لباس شخصی ها أقدام به بازداشتهای وسیعی در کوی ملاشیه احواز در روز جمعه هشتم فوریه ۲۰۱۳ ،نموده اند. به گفته منابع محلی صبح روز جمعه ده ها تن از عناصر امنیتی و نیروهای انتظامی در کوی ملاشیه مستقر شده و تعداد زیادی از هموطنان عرب را دستگیر نموده اند.

این فعالان أفزوده اند که نیروهای اطلاعاتی برای إیجاد رعب و وحشت در میان فعالین فرهنگی و مدنی عرب و جهت جلوگیری از تکرار تجمع های اعتراضی و شب شعرهای انتقادی، أقدام به اینگونه بازداشت های خودسرانه کرده اند. در میان بازداشت شدگان چندین شاعر و فعال مدنی و فرهنگی دیده می شود که نام های آنها به این ترتیب است:
١- عبدالله سیلاوی ٢- محمد باوی ٣- جواد بدوی فرزند جلیل ۴- حبیب فرزند عودة کروشات ۵- ماجد هاشمی فرزند عبید ۶- صدوق بداوی ٧- توفیق صرخی ٨- سالم دغاغله زادگان ٩- نواف حمودی ٣٠ ساله ١٠- حسین حمودی ٢۴ ساله ١١- حکیم خسرجی ٢١ ساله ١٢- خیرالله منصوری(مزرعة) ٢١ ساله ١٣- ناجی بوعذار(سیلاوی) فرزند حمید ١٩ ساله ١۴- یوسف زهیری فرزند یعقوب ١۵- سجاد بدوی فرزند حسین ١۶- خلیل مروانی( خسرجی) فرزند محسن ٢٢ ساله.
چندی پیش نیز نیروهای اطلاعات در شهرهای خلفیه و عبادان عده ای از جوانان عرب را به دلیل فعالیتهای فرهنگی و مذهبی دستگیر نموده اند. شنبه دوم فوریه اصغر مهرنیا نماینده دادستان دادگاه عمومی و انقلاب عبادان در گفتگو با رسانه ها از بازداشت شماری از جوانان عرب در شهر عبادان خبر داد و ادعا کرد: “این افراد با تردد و آموزش در کشورهای خلیج اقدام به جذب افراد برای تسنن می‌کردند”. وی با بیان این که با اقدام سریع اطلاعات، مکان‌های اجتماع افراد در چند نقطه مختلف شهر شناسایی و متهمان دستگیر شدند در این باره افزود: در محل اقامت متهمان کتاب هایی عربی متعلق به نویسندگان عرب یافته شده! پس از بازجویی‌های قضایی و اعترافات نامبردگان!، پرونده تکمیل شد و در اختیار دادگاه انقلاب اسلامی حوزه قضایی عبادان قرار گرفت.
خانواده های دستگیر شدگان از علت بازداشت شدن فرزندان خود و سرنوشت آنها تا کنون هیچ اطلاعی ندارند و نگران سلامت عزیزان خود هستند. فعالین حقوق بشر نگران آن هستند که جوانان بازداشتی با آزار، شکنجه، رفتارهای غیر انسانی ومحاکمات ناعادلانه توسط مقامات امنیتی و قضائی مواجه شوند.
دو روز گذشته منابع حقوق بشری در اهواز گزارش دادند یک جوان 20 ساله به نام ناصر البوشوکه درفشان پس از شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز جان سپرده است.
‏ این جوان عرب روز پنج شنبه 26 ژانویه 2012 در بازار نادری اهواز توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده بود.‏ او پس از دستگیری و انتقال به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در اهواز ، روز دوشنبه 30 ‏ژانویه 2012 زیر شکنجه جان سپرده است.‏  پیش از این نیز یک فعال حقوق بشر اهوازی به نام رضا مغامسی در بازداشتگاه اداره ‏اطلاعات دزفول در نیز زیر شکنجه عناصر اطلاعاتی جمهوری ‏اسلامی ایران کشته شده بود.‏
هشتم فوریه ۲۰۱۳

هیچ نظری موجود نیست: