پنجشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۲

وضعیت نگران کننده ی زندانیان سیاسی کرد

برگرفته از اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
پنج‌شنبه ۲٨ شهريور ۱٣۹۲ - ۱۹ سپتامبر ۲۰۱٣ 
افشین سهراب زاده زندانی سیاسی کرد که‌ از روز ۱۶ شهریور در اعتراض به‌ وضعیت وخیم جسمیش و نقض حقوق خود دست به‌ اعتصاب غذای نامحدود زده‌ است.
به گزارش ستاد مرکزی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، افشین سهراب زاده، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان میناب از روز۱۶ شهریور ماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است. در اوایل مردادماه خونریزی داخلی و دردهای طاقت فرسا وی شدت گرفت و مسئولین زندان میناب ناچار شدند او را برای انجام عمل جراحی در یکی از بیمارستانهای بندر عباس به زندان بندر عباس منتقل کنند اما در آنجا به این زندانی گفته شد که بودجه بستری کردن و انجام عمل جراحی وی را ندارند و او را چند روزی در زندان بندرعباس نگه داشتند که روزانه با تزریق ۳ آمپول قوی تسکین دهنده که فقط باعث کاهش درد وی می شد اکتفا کردند. این زندانی سیاسی کرد هم اکنون در زندان میناب در وضعیت حاد جسمی بسر میبرد و احتیاج به مداوای فوری دارد.
همزمان با اعتصاب غذای این زندانی سیاسی شاهد نقض شدید حقوق بشر و عدم رعایت حقوق زندانیان سیاسی دیگر کرد هستیم.

در این گزارش نام تعدادی از زندانیان که مدتهای مدیدی است در وضعیت وخیم جسمی هستند و در انتظار اعزام به مراکز درمانی به سر می‌برند ارایه شده است:
علی افشاری زندانی سیاسی محکوم به اعدام که در زندان مرکزی ارومیه بسر می برد ماه ها است که از تشدید عفونت در بدنش رنج می برد اما به دستور ماموران اطلاعات و قاضی پرونده که از درمان وی ممانعت به عمل می آورند، وضعیت جسمی این زندانی سیاسی هر روز به وخامت می گراید.

"زانیار مرادی" زندانی سیاسی محکوم به اعدام هم‌اکنون در شرایط وخیم جسمانی در زندان رجایی‌شهر کرج می‌باشد و مسئولین زندان جهت مداوای وی به بیمارستان ممانعت بعمل می‌آورند. این زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام بر اثر شکنجه‌های شدید دچار آسیب‌دیدگی جسمی از ناحیه‌ی ستون فقرات شده و ضروریست تحت عمل جراحی قرار گیرد.
وی هم اکنون از ناحیه ستون فقرات دچار مشکلات جدی است و نیاز به عمل جراحی دارد، اما مسئولین رژیم و نیروهای امنیتی زندان از انتقال وی به بیمارستان برای جراحی ممانعت بعمل می‌آورند. به این زندانی اعلام کردند خرج عمل وی بالغ بر ۱۵ میلیون تومان میباشد و او باید این مبلغ را بطور شخصی پرداخت کند که متاسفانه خانواده این زندانی سیاسی کرد توانایی پرداخت این هزینه را ندارند.

محمد حسین رضایی، زندانی کُرد محبوس در زندان میناب به دلیل عفونت شدید در بدنش همواره از درد به خود می پیچید، این فعال سیاسی کرد سه سال پیش در هنگام دستگیری توسط ماموران سپاه پاسدارن مورد هدف گلوله قرار گرفت و بشدت زخمی شد که بعد از این حادثه هیچ گاه به طور اساسی مورد درمان قرار نگرفت. وی اکنون هم که به ۴۰ سال زندان و تبعید به زندان میناب محکوم شده است، همواره در از طرف مسئولین این زندان مورد بی توجهی قرار می گیرد و به وی اعلام کرده اند که باید با هزینه خود درمان شود.

رشید اخکندی ۵۶ ساله، متاهل و ساکن شهر سقز در مورخه‌ ۲۱ فروردین ماه سال ۸۷ در شهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این زندانی در ۳۱ تیرماه سال ۸۷ در شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر سقز به ریاست قاضی شایق به اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب کرد مخالف، به اعدام و سی سال تبعید به زندان میناب محکوم شد.زبعد از اعتراض وکیل وی سعید شیخی، پرونده‌ به شعبه‌ ۵ تجدید نظر استان کردستان ارسال و ۳۱ تیرماه سال ۸۸ حکم اعدام تائید شد. بعد از اعتراض مجدد به این حکم پرونده به شعبه‌ ۸ دیوان عالی کشور ارسال شد و در ۳۱ مردادماه سال ۸۸ حکم اعدام تائید شد.
آخرین گزارش از وضعیت جسمی وی حاکی از شرایط نامناسب جسمی و ابتلا به بیماری های کلیوی و چشمی می باشد. رشید آخکندی از ناحیه چشم احساس درد می کند و کلیه های وی نیز عفونت کرده است و تاکنون هیچ مداوایی روی این زندانی صورت نگرفته است.

عدنان رشیدی زندانی سیاسی کرد زندان مریوان در شرایط جسمی وخیمی بسر میبرد و تاکنون اجازه اختیار وکیل را نداشته و هموراه با آزادی مشروط وی مخالفت شده است.
بنابه آخرین گزارش از این زندانی سیاسی کرد، مدتی پیش نامبرده دچار فلج تمام اعضای بدن میشود و هم اکنون به مدت ۶ ماه است که از سوی زندان برای مداوا در بیمارستانهای بوعلی و فجر مریوان, توحید و قدس سنندج, و کلینیکهای پزشکی در تهران, بستری و همواره تحت درمان پزشک قرار دارد که باتوجه به وضعیت وخیم جسمی و روانی که دارد کمیسیون پزشک قانونی استان کردستان اعلام کرده که این زندانی توانایی تحمل حبس را ندارد, با این شرایط بارها و بارها درخواست ازادی مشروط این زندانی سیاسی از طرف مقامات قضایی استان کردستان رد شده است.

کمپین در ادامه ی گزارش خود آورده است نقض حقوق بشر و برخورد غیرانسانی با فعالین کرد تنها به‌ این موارد ختم نمی شود و نمونه‌ های فراوانی از این دست وجود دارد. ترور دولتی، اعدام، حبس های سنگین و… مواردی هستند که‌ همواره‌ در قبال ملت کرد و فعالین آن از آنها بهره‌ گرفته‌ شده‌ است.
کمپین با انتقاد از برخوردهای تبعیض آمیز در مورد زندانیان سیاسی از سکوت مجامع بین المللی، نهادهای حقوق بشری، سازمان ها و جریان های سیاسی در رابطه‌ با این موضوع ابراز نارضایتی کرده است:
دهشتناک تر از آن سکوت رسانه‌ای و سانسور خبری شبکه‌ های خبری در این رابطه‌ است. شبکه‌ ها و کانال های خبری در رابطه‌ با کوچکترین برخوردی با زندانیان سیاسی غیرکرد واکنش نشان داده‌ و آن را جهانی می کنند ولی در رابطه‌ با اخبار مرتبط با فعالین و سیاسیون کرد و دیگر ملیتهای ایران که‌ با بدترین وضعیت در زندان ها مواجه‌ هستند سکوت اختیار کرده‌ و آن را نادیده‌ می گیرند.
این کمپین که در جهت رعایت حقوق زندانیان سیاسی در کردستان فعالیت می کند، خواستار اصلاح خط مشی تبعیض آمیز رسانه های عمومی در رابطه‌ با زندانیان و فعالین سیاسی شده است و خواسته است که برخوردهای سلیقه‌ای و ابزارگونه‌ نسبت به‌ زندانیان سیاسی و تقسیم آنها به‌ خودی و غیر خودی کنار گذاشته شده و ارزشهای والای حقوق بشر و حفظ کرامت انسان ها در رابطه با همه ی زندانیان سیاسی مد نظر قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: